Sunday 20 February 2011

Sarang Kelulut

Image005Sarang kelulut hutan.
Sarang kelulut yang diambil dari hutan oleh penebang kayu balak ditempatkan di kebun aku untuk mendapatkan madunya. Seperti segalamacam lebah kelulut juga mengumpul madu dari sari2 berbagai bunga yang ada di sekitar kawasannya. Kelulut boleh menghasilkan madu. Hasil madunya boleh dituai dalam jangka masa 90 hari. Rasa madu kelulut agak masam jika dibandingkan dengan madu lebah biasa. Warna madunya juga agak jernih jika dibandingkan dengan madu biasa. Ada orang yang menggemari madu kelulut.
Kelulut juga ada bermacam jenis. Terdapat tidak kurang 7 jenis kelulut di kebun aku, ada yang agak kasar dan ada yang nampak lembut penampilannya. Kalu kelulut yang lembut itu, boleh dibuat mainan. Aku rasa seronok bermain dengannya, terasa semacam ada angin lembut mengipas di telapak tangan aku bila aku hulurkan kearah kelulut itu. Kelulut tidak meyengat dan tidak menyerang. Ternyata ia boleh memberikan  madu, dalam masa yang sama adalah memelihara hidupan alam fauna kita.
sumber

3 comments:

  1. salam apa kabar? saya baru berkecimpung dalam industri lebah dalam kotak. baru2 nie saya telah mencuba menternak kelulut dalam kotak. adakah saudara membela kelulut juga?

    ReplyDelete
  2. Ya ada 3 kotak saja . U ada berapa ? mungkin dah berjaya agaknya . Bolehlah saya minta pengalaman . TK

    ReplyDelete
  3. salam abang semua,saya nak minta pandangan dan tunjuk ajar dr abg 2 seklian .nama saya fadil saya dr sarawak .saya ni agak berminat dan ingin utk mencebur bidang ini kalu boleh nak d jadi kan hobi dulu.bukan apa saya nampak d dinding simen rumah saya ada dua sarang kelulut yg dah rasa nya belasan tahun dh besarang di situ tu yg rasa nya sayang kalu tak di usahkan .persoalannya mcm mana carany utk saya memindah kan keloni ini dr dinding ke kawasan yg bertanah tampa merobohkan yg telah sedia ada ? tu kalu ada caranya minta tunjuk ajar dan kata nasihat, terima kasih.

    ReplyDelete